”Idag lägger vi varje barn under förstoringsglas” -En kvalitativ studie om den pedagogiska måltiden över tid

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka pedagogers syn på och upplevelser av den pedagogiska måltiden i förskolan över tid. Det teoretiska perspektiv vi har valt är Michel Foucaults makt- och styrningstekniker. Detta för att synliggöra de bakomliggande strukturer som påverkar och styr den pedagogiska måltiden. Som undersökningsmetod har vi valt halvstrukturerade intervjuer med sex pedagoger, intervjuer som genomförts individuellt. Empirin har sedan analyserats med hjälp av den fenomenografiska metoden. Det vi i huvudsak har kommit fram till är att respondenterna gav uttryck för att den pedagogiska måltiden har fått större betydelse inom förskolan. De ser nu mer till det individuella barnet och dess behov medan barngruppens behov tidigare varit i fokus. Samtidigt har en utveckling skett mot ökad medvetenhet kring matens näring och dess påverkan på kroppen. Respondenterna upplevde tidigare att det räckte med att maten var god.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)