Giraffspråket : Framtidens språk?

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

Sammanfattning: BAKGRUND: Vi blev inspirerade att göra denna studie då vi under ett flertal föreläsningarunder vår utbildning kom i kontakt med empatisk kommunikation(giraffspråket). Det var Marshall B. Rosenberg’s Nonviolent communication(NVC) som fångade vårt intresse och vi ville undersöka om pedagogeranvänder sig av empatisk kommunikation i förskolan. Vi valde att göra vårstudie i en förskola där pedagogerna hade gått en mindre fortbildning inomNVC.SYFTE: Syftet med denna studie är att undersöka sex pedagogers uppfattningar omanvändningen av empatisk kommunikation i förskolan.- På vilket sätt uppfattar pedagogerna empatisk kommunikation?- På vilket sätt uppfattar pedagogerna betydelsen av empatiskkommunikation?- Upplever pedagogerna en förändring i arbetet med empatiskkommunikation efter genomförd fortbildning?METOD: En intervjustudie inspirerad av fenomenografi. Sex pedagoger ingår istudien.RESULTAT: Det framkom att empati och empatisk kommunikation var en del avpedagogernas förhållningssätt och användes därmed inte enbart som enmetod för konflikthantering. Intervjupersonerna hade liknande uppfattningarom synen på arbetet med empatisk kommunikation med få undantag. Deuppfattade inte direkt ha förändrat sin syn på empatisk kommunikation eftergenomförd fortbildning, men att de dock arbetade mer medvetet med det nu.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)