Bokläsning som pedagogiskt verktyg i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Agustina Sungkawati Bengtsson; [2019]

Nyckelord: bokläsning;

Sammanfattning: Syftet med studien är att utreda vilken betydelse böcker och bokläsning har för det pedagogiska arbetet i förskolan ur pedagogernas perspektiv. Innehållet fokuseras på vad pedagogerna berättar om hur de använder barnböcker i förskolan, vad pedagogerna säger om sin roll i användandet av barnlitteratur i förskolan, vad pedagoger anser om vilka faktorer som påverkar barnens intresse för böcker, varför pedagoger tycker att barns läsande av böcker är viktigt. Studien baseras på en kvalitativ undersökning som utförs genom direkta intervjuer sex pedagoger i två förskolor. Texten har skrivits ur ett sociokulturellt perspektiv. I resultatet framgår att samtliga pedagoger i studien anser att böcker är viktiga för barnens utveckling och böcker används på olika sätt i förskolan. Pedagogers roll gällande bokläsning är att planera, inspirera och stödja barnen i mötet med böcker. Pedagogerna anser att deras roll, miljön, och läsförståelse påverkar barns intresse för böcker. Därför det är viktigt att skapa en kultur där läsning möjliggörs för barn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)