Gamification och miljö : vägen till miljövänligare transportval via motiverande spelmekanismer

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Kristianstad/Sektionen för hälsa och samhälle

Sammanfattning: Tidigare mänskliga aktiviteter påverkar de klimatförändringarna som vi ser idag. Ett miljövänligare val i en stadsmiljö är att använda kollektivtrafiken, men både bilar och bussar släpper ut mängder av koldioxid och farliga partiklar. Det optimala hade varit att få fler människor att välja cykeln istället för bilen eller kollektivtrafiken eftersom användningen av cyklar inte påverkar miljön eller människors hälsa negativt. För att ändra människors beteende genomfördes en studie om vilka gamification-mekanismer som skulle kunna fungera inom detta område. Målgruppen tillhörde till största del spelarkategorin fria själar men blev motiverade av mekanismer från alla olika kategorier. Man kan utifrån resultatet dra slutsatsen att ifall man ska använda sig av gamification inom detta område behöver man jobba på olika sätt mot olika målgrupper och framför allt hitta vilka olika grupper som finns och vilka mekanismer som motiverar de olika gupperna för att ta fram de mest optimala mekanismerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)