Barns förståelse av kommutativitet : Barns utveckling av kommutativitet i förhållande till effektiva räknestrategier

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Författare: Frida Haraldsson; Karolina Holm; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Inom matematiken återfinns många olika områden, aritmetik är ett av dem. Området aritmetik har en central roll för de grundläggande matematiska kunskaper som barn i svensk skola ska utveckla. En sådan kunskap är att tillägna sig de fyra räknesättens olika egenskaper, däribland kommutativitet. Kommutativitet är den egenskap som gör att termer i en addition kan byta plats, alltså att 2+5 är lika mycket som 5+2. Syftet med denna studie är att undersöka hur matematikdidaktisk forskning beskriver barns utveckling av kommutativitet hos addition. Arbetet är en litteraturstudie där internationell matematikdidaktisk forskning analyserats. Materialet som valts ut har granskats genom närläsning och en komparativ analys. Genom det analyserade materialet har tre huvudsakliga faktorer för hur barn tillägnar sig förståelse för egenskapen kommutativitet hos addition framkommit. Dessa faktorer är om konkret material används, barns ålder och om barn tenderar att fokusera på termerna eller summan i kommutativa uppgifter. I studien har det även framkommit att hos yngre barn föregår kommutativitet ofta tillägnandet av effektiva räknestrategier så som ”störst-först”-strategin. Det vill säga att barn som insett den kommutativa egenskapen hos addition räknar upp från ett större tal hellre än från ett mindre, som till exempel när de räknar 3+7 räknar de upp från 7 snarare än från 3. Materialet pekar på att kommutativitet kan vara något barn naturligt utvecklar en förståelse av.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)