Counterfeit goods in transit - A study regarding counterfeit goods in transit and liability of intermediaries

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Juridiska institutionen

Sammanfattning: Tullförordning 1383/2004 ger tullen befogenhet att beslagta varumärkesförfalskade varor som kommer in, respektive lämnar, den Europeiska Unionen. Förordningen är tillämplig på i stort sett alla varuslag och oavsett vilken tullstatus de har. Genom att sätta varor under ett tullförfarande som kallas transit beläggs dessa varor inte med importavgifter eller tullar förrän de ankommer och deklareras vid den slutgiltiga destinationen. Varumärkesförfalskade varor som är satta under transit är enligt Europeiska unionens domstol att anse som om de överhuvudtaget inte har förts in i Unionen. Varor som befinner sig i transit anses följaktligen inte vara satta på marknaden och därmed används de inte i näringsverksamhet som är det avgörande rekvisit för att ett intrång i varumärkesrätten ska anses föreligga. Svårigheterna att komma åt varumärkesförfalskade varor i transit, men även intrång i immateriella rättigheter generellt, gör det intressant för immaterialrättsinnehavare att rikta in sig mot andra led i distributionskedjan. Allt större insatser görs, och allt större möjligheter ges, för att komma åt problemen med intrång i immateriella rättigheter genom att hålla mellanhänder, såsom transportörer och speditörer, ansvariga på grund av att deras tjänster används till intrång. Denna uppsats syftar till att utreda rättsläget vad som gäller för varumärkesförfalskade varor som befinner sig i transit samt vilket ansvar mellanhänder har i transporten av dessa varor. Utstående frågor som skulle kunna tolkas annorlunda, eller i vart fall, inte har behandlats uttömmande av nationella domstolar har tagits upp till diskussion. Slutligen konstateras det att tillämpningen av lagstiftningen inte är felaktig men trots det är det svårt att komma åt varumärkesförfalskade varor som befinner sig i transit. Svårigheterna att stoppa varumärkesförfalskade varor som befinner sig i transit genom Europiska Unionen är alltså ett problem av politisk karaktär, eller snarare ett problem som grundar sig i bristen på politisk vilja att komma tillrätta med problemet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)