Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av systematiskt kvalitetsarbete i praktiken

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Södertörns högskola/Lärarutbildningen

Sammanfattning: Studiens övergripande syfte var att undersöka hur systematiskt kvalitetsarbete i förskolan genomförs och få en djupare förståelse för förskollärares upplevelser och erfarenhet av systematiskt kvalitetsarbete i förskolan. Fem förskollärare från fem olika förskolor deltog i studien. I studien har en kvalitativ metod använts där semistrukturerade intervjuer har genomförts. Det teoretiska perspektivet är baserat på socialkonstruktionism. Resultatet visar att enligt förskollärarnas uppfattning är idén och intentionen med systematiskt kvalitetsarbete god men de upplever det svårt att genomföra i praktiken. Svårigheterna beskrivs bestå i avsaknad av riktlinjer för systematiskt kvalitetsarbete samt brist på tid och kompetens. Studien visar även att förskollärarna använder olika arbetssätt och verktyg i det systematiska kvalitetsarbetet. Utifrån förskollärarnas erfarenhet och upplevelse av hur systematiskt kvalitetsarbete bedrivs har de svårt att se hur detta arbete kan leda till verksamhetens utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)