En svalkande läsk : En kvalitativ innehållsanalys på Pepsis krishantering på Twitter

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

Författare: Alexandra Lindström; Hazer Azemi; [2022]

Nyckelord: Pepsi; kris; varumärke; anseende; ursäkt; Twitter;

Sammanfattning: Problemformulering och syfte: När en kris uppstår för en organisation är image och ett starkt varumärke en viktig del som lätt kan ta skada av krisen. För organisationer är bilden av varumärket en viktig grundpelare, där det finns begrepp som profil, image och identitet (Larsson, 2014:125-127). Syftet med studien är att analysera hur ett företag arbetar med sin kommunikation för att rädda sitt anseende när krisen är framme, där Pepsi används som ett exempel på ett företag som genomgått en kris. Metod och material: I studien har en kvalitativ innehållsanalys med semiotiskt inslag används. Där en analys genomfördes på twitterinlägg publicerade av Pepsi och dessmottagare. Det semiotiska inslaget genomfördes som ett första steg på Pepsis kampanjfilm. Detta för att få en djupare förståelse kring kritiken som Pepsi utsattes för och förstå innebörden av kampanjfilmen genom denotationer och konnotationer. Den kvalitativa innehållsanalysen på twitterinlägg utgick med frågeställningar med koppling till teorierna image repair och corporate apologia. Genom detta kunna besvara studiens syfte och frågeställningar. Huvudresultat: Resultatet i studien visade att en snabb och välformulerad ursäkt kan vara helt avgörande för hur mottagarna ska ta emot den. Genom att stå för det som skett och att budskapet landade fel kan rädda ett varumärkes image. Med hänsyn till de valda teorierna fanns det mycket som gick att koppla från handling till teori och för framtida varumärkensom genomgår en kris så finns det mycket hos Pepsi att inspireras av. Genom djupareförståelse i de olika strategierna i respektive teori kan en kris hanteras på ett föredömligt sätt,där det i denna studie var Pepsi som fick framstå som det goda exemplet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)