Påverkar instrumentalundervisningen kulturskoleelevers musikintresse?

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att genom kvalitativa intervjuer söka förståelse för hur den enskildaundervisningen på kulturskolan påverkar elevens musikintresse. Informanterna är elever och derasinstrumentallärare vid en kulturskola i Västsverige och eleverna har alla studerat i minst två år för sinlärare. Intervjufrågorna har utformats för att synliggöra elevens musikintresse. Med ordet musikintressemenar vi elevens musikanvändande och musiksmak: vad denne gör med musiken, hur mycket tid elevenlägger på musik och vad musiken betyder för eleven. Genom intervjuer med elevens lärare vill visynliggöra lärarens tankar om sin instrumentalundervisning för att sedan kunna se hur denne färgar elevensmusikintresse. Teoretiska utgångspunkter som ligger till grund för undersökningen är begrepp som habitus,sociokulturellt perspektiv, diskurser inom instrumentalundervisning och musiklärartyper. Resultatet visarpå att kulturskoleelevers musikintresse är kopplat till vilken typ av lärare eleven har och visar även på attmusikintresset är något högst personligt som varje elev ger uttryck för på sitt eget sätt. Huruvida lärarnafångar upp eleverna varierar utifrån instrumentets diskurs och musiklärartyp. Undersökningen bekräftartidigare forskning om betydelsen av styrdokument även i kulturskolan och ökar förståelsen om hur elevertänker om musik och sin instrumentalundervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)