Grammatisk utveckling hos barn i åldrarna 3;6-4;0 : En kvalitativ utvärdering av steg VI i Swe-LARSP

Detta är en Magister-uppsats från Umeå universitet/Logopedi

Författare: Liv Ronestjärna; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund LARSP är ett material för bedömning av barns grammatiska språkutveckling. En svensk anpassning, Swe-LARSP, gjordes 2016 av Maria Rosenberg och Ingmarie Mellenius. Swe- LARSP behöver utvärderas med empiriska data från barns tal innan materialet kan användas kliniskt. Fyra tidigare examensarbeten har utvärderat steg II-V. Syfte Studiens syfte var att kvalitativt utvärdera steg VI i Swe-LARSP. Utvärderingen innebar en jämförelse mellan de grammatiska strukturer som finns i protokollet och de som förekom hos inspelade barn. Även hur datainsamling genom föräldrar och det praktiska arbetet med Swe-LARSP fungerar utvärderades. Metod Deltagare var sex barn mellan 3;6 och 3;11 år. Materialet bestod av cirka 20 minuter långa inspelningar av samtal med barnen, inspelade av föräldrarna. Inspelningarna transkriberades ortografiskt och analyserades enligt Swe-LARSP. Resultat Tre av sex strukturer som ger pluspoäng i steg VI förekom hos minst hälften av deltagarna. Åtta av 21 strukturer som ger minuspoäng förekom hos minst hälften av deltagarna. Även flera strukturer som inte finns i protokollet förekom hos en majoritet av deltagarna. Slutsatser Steg VI av Swe-LARSP kan revideras för att bättre motsvara barns spontantal genom bland annat förflyttning av strukturer till andra steg. Inspelningar gjorda av föräldrar är möjliga att analysera med Swe-LARSP och leder inte till färre analyserbara yttranden. Swe-LARSP är ett tidskrävande bedömningsmaterial och skriftliga instruktioner skulle kunna underlätta administrationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)