Förbättrad logistik för byggmaterial i Norra Djurgårdsstaden : Metodutveckling för utvärdering av miljöbelastning

Detta är en Master-uppsats från KTH/Industriell ekologi

Författare: Kristin Brunge; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Norra Djurgårdsstaden är för närvarande ett av Europas största stadsutvecklingsområden och kommer ge rum för cirka 10 000 nya bostäder och cirka 30 000 nya arbetsplatser. Stadsdelen präglas av en stark miljöprofilering och ska verka som en förebild för ett hållbart stadsbyggande. I början av 2013 kommer ett logistikcenter upprättas i Hjorthagen för att hantera transporter in till området under byggprocessen. Syftet med logistikcentret är att minska trängsel och trafikstockningar genom en lotsfunktion samt reducera transporter i och med samlastning. Detta examensarbete har ämnat kartlägga transportflödena med och utan en samordnad bygglogistiklösning samt beräkna hur energianvändningen och utsläppsmängderna skulle kunna förändras. Kartläggning av transporterna har skett genom dokumentation av de följesedlar som byggherrarna får som kvitton på inkomna leveranser. Följesedlarna har dokumenterats från JM:s byggande i Norra Djurgårdsstadens första etapp, Norra 1. Genom intervjuer med platschefer på byggarbetsplatser har de olika materialtransporterna kartlagts och kunnat knytas till olika fordonstyper. Transporterna har sedan extrapolerats upp för att gälla det totala byggandet i Hjorthagen. Fordonens energianvändning och miljöpåverkan har beräknats med hjälp av metoder och nyckeltal från Nätverket för Transporter och Miljön (NTM). En uppskattning har gjorts över hur transporterna kan tänkas minska i och med samlastning i logistikcentralen och hur energianvändningen och miljöemissionerna därmed skulle kunna reduceras. Utsläpp av koldioxid, kväveoxider och partiklar har undersökts i arbetet. Genom metoden med följesedlar har endast de direkta transporterna härrörande byggherrarna kartlagts och underleverantörernas transporter har inte innefattats i rapporten. Underleverantörernas transporter utgör dock en signifikant del av ett bygges totala transporter och kommer med stor säkerhet påverka logistikcentrets totala emissionsreducering. Resultaten visar på stora miljövinster med en samordnad bygglogistik. Sammantaget visar resultatet på ett minskat koldioxidutsläpp på cirka 41 procent. Utsläppen av kväveoxider och partiklar beräknas kunna reduceras med 34 procent respektive 42 procent. Energianvändningen uppskattas kunna minskas med 41 procent. Studien baseras på en obeprövad metod och ytterligare, liknande undersökningar skulle krävas för att öka resultatets validitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)