Trygghet. En studie om hur fritidspedagoger skapr trygghet på fritidshem

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: [2014]

Nyckelord: Trygghet; platser; fritidspedagoger; fritidshem;

Sammanfattning: Problemområde:Genom tidigare VFU erfarenheter har vi i olika situationer sett en brist på trygghet kringbarnen.Syfte:Studiens syfte är att skapa kunskap om hur fritidspedagoger väljer att arbeta för att skapa entrygg verksamhet för barn på fritidshem.Frågeställningar:Vad berättar fritidspedagoger på fritidshem om hur de skapar trygghet för barnen?Hur ser fritidspedagoger och barn på trygghetstänkande kring lokaler och skolgården?Hur beskriver fritidspedagogerna de faktorer som är betydelsefulla för upplevelser av trygghetrespektive otrygghet?Metod:De metoder vi valt att använda oss av för att på bästa sätt kunna besvara vårt syfte ochfrågeställning är samtalspromenader med både personal som barn på de olika fritidshemmen,där fokus kommer att ligga på platser. Därefter utförde vi intervjuer med den personal somdeltagit under promenaderna. Intervjuerna i sig relateras till all data vi fått in genom detidigare utförda samtalspromenaderna tillsammans med barnen och fritidspedagogerna. Detger en insyn i hur fritidspedagogerna arbetar för att göra alla platser roliga och trygga förbarnen att vistas på.Resultat:I detta stycke presenterar vi resultaten vi fått fram genom de samtalspromenader ochintervjuer vi har genomfört på fritidshemmen. Huvudresultatet blev vikten avfritidspedagogers närvaro kring barnen.Betydelse för läraryrket:Denna studie anser vi blir relevant för att bidra till att fylla den luckan som idag finns där detgäller forskning om en trygg verksamhet i fritidshemmet.Studien riktar sig till alla de lärare och pedagoger som vill veta mer om begreppet trygghetsamt hur man som grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem kan arbeta med det iverksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)