Utveckling av service- och tjänsteerbjudande inom en TPL- verksamhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

Sammanfattning: I dagens konkurrenskraftiga miljö är det aktuellt för företag att låta TPL-företag överta logistiska funktioner istället för företag att utföra det själva. Företag tar hjälp av TPL-företag av olika anledningar, dels för att minska kostnader men också för att företag inte har resurser för att utföra tjänsten själva. Många forskare menar att TPL-företag har blivit allt mer populärare för att de kan addera extra värde till kunderna samt att företag får möjligheten att fokusera på kärnaktiviteter. I logistikbranschen finns det tusentals företag som erbjuder liknande service- och tjänsteerbjudande, det blir allt viktigare för företag att fokusera på det de är bra på istället för att försöka göra allt. Därav outsourcar många företag sin logistik. Att ständigt försöka utveckla service- och tjänsteerbjudande är viktigt i logistikbranschen för att ständigt kunna kundanpassa sig. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur TPL-företaget DACHSER kan i den konkurrenskraftiga miljö fortsätta utveckla sina service- och tjänsteerbjudande gentemot kunder. Teorierna som används i undersökningen är noga valda efter syftet och forskningsfrågorna. Artiklarna som används är hämtade från olika databaser där det specifikt söktes efter begrepp som: service- och tjänsteerbjudande, TPL-företag, samarbete, kundrelationer och outsourcing. Empirin gjordes genom intervjuer av olika personer med olika roller i DACHSER. Under intervjuerna ställdes frågor till respondenterna som var kopplade till den teoretiska referensramen. Därefter kopplades den teoretiska referensramen ihop med studiens empiri för att göra en analys. Slutsatsen visar att DACHSER är ett service- och kundanpassat företag som utvecklar sina service- och tjänsteerbjudande med kunderna genom dagliga kommunikation, avstämningar och kundanpassningar efter förväntningar. Med hjälp av DACHSERs transportnätverk har företaget möjlighet att kundanpassa sig efter kundens behov, då alla filialer hjälper varandra med transporteffektiva lösningar. Med tiden som kundernas krav ökar och blir större, verkar det som inga problem för företaget att anpassa service- och tjänsteerbjudandet för att behålla kunderna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)