God lärmiljö på fritidshemmet : En intervjustudie med fritidshemspersonal och specialpedagoger

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Studien handlar om lärare i fritidshem, specialpedagoger och god lärmiljö samt elever i behov av särskilt stöd som är inskrivna och inkluderade på fritidshemmen. Ämnet är aktuellt då det under senare tid skrivits litteratur som riktar sig till fritidshemmet utifrån perspektivet god lärmiljö. Specialpedagogiska skolmyndigheten (2018) har även utvecklat en modell som handlar om goda lärmiljöer där syftet är att skola och fritidshem, genom att observera verksamheten utifrån perspektiven förutsättningar för lärande, pedagogisk miljö, social miljö och fysisk miljö, kan utveckla verksamheten och dess lärmiljö. Syftet med studien var att undersöka hur några yrkesverksamma fritidhemspersonal och specialpedagoger uppfattar god lärmiljö på fritidshem. Studien är en småskalig kvalitativ intervjustudie med semistrukturerade intervjuer. Valet av informanter var tillgänglighetsstyrt. Åtta intervjuer gjordes: fyra med fritidshempersonal och fyra med specialpedagoger. Intervjuerna transkriberades och innehåll kategoriserades sedan utifrån tillgänglighetsmodellen. Sedan analyserades de mest framträdande svaren utifrån studiens teoretiska utgångspunkt som var KASAM. Resultatet visade att de båda grupperna uppfattade lärmiljö utifrån olika perspektiv. Fritidspersonalen beskrev främst en lärmiljö utifrån rådande arbetsmiljösituation och deras vardag, medanspecialpedagogerna beskrev en önskan och vilja med mer samarbete professionerna emellan(fritidspersonal och specialpedagoger). Även fritidspersonal uttryckte en vilja och önskan att utveckla ett närmare samarbete med specialpedagoger. En implikation till specialpedagoger är att driva frågan om utveckling av ett närmare samarbete med fritidshemmen i samtal med skolledning och elevhälsa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)