Digitala verktyg i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers arbete och förhållningssätt till digitala verktyg

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Inledning I vår studie har vi valt att fördjupa oss kring hur pedagogerna förhåller sig till digitala verktyg och om de arbetar med IKT i den utsträckning som det åligger på dem att göra. Detta är en viktig aspekt att lyfta fram då det har tillkommit nya riktlinjer i läroplan för förskolan 2018 gällande IKT. Syfte Vårt mål och syfte med studien är att få en större inblick gällande pedagogernas förhållningssätt till att integrera digitala verktyg i förskolan. Intentionen är att synliggöra på vilket sätt pedagogerna anser att de arbetar med digitala verktyg i barngruppen och om de upplever hinder. Vårt syfte är även att undersöka de möjligheter som pedagogerna anser att IKT ger barnen ur ett lärande perspektiv. Följande frågeställningar har använts för att besvara studiens syfte: • Hur beskriver pedagogerna att de arbetar med IKT i förskolan och upplever de några hinder? • Vilket förhållningssätt har pedagogerna till att integrera digitala verktyg i verksamheten? • Hur anser pedagogerna att digitala verktyg kan främja lärandet? Metod I vår studie har vi använt oss av metoden kvalitativ datainsamling. Det gjordes intervjuer med sju förskollärare på fyra olika förskolor på en ort i mellansverige. Resultat Resultatet baseras på de intervjuer som utfördes och gav ett resultat som visar på att både barn och pedagoger i stor utsträckning använder digitala verktyg i verksamheten. Pedagogerna använder iPad tillsammans med barnen, där barnen får fotografera och bli delaktiga i sin dokumentation gällande sina förehavanden i verksamheten. Barnen får även söka information och fakta samt nyttja de olika funktioner i form av appar som finns på iPaden. Pedagogerna påtalar vikten av att sitta tillsammans med barnen för att det ska bli ett pedagogiskt lärande. Pedagogerna har en positiv inställning till digitala verktyg och anser att de utvecklar samt stimulerar barnen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)