Att sitta ikläm - Hur mellanchefen implementerar en strategi och hanterar direktiv från ledning och personal

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Centrala begrepp: Organisationskultur, servicekultur, medarbetarskap, mellanchef, servicefokuserad strategi Syfte: Att med en fallstudie undersöka mellanchefens roll i att implementera en strategi genom sitt ledarskap i en större organisation. Studien fokuserar på butikschefens komplexa roll som mellanchef för att titta närmare på hur direktiv från ledningen och personalen hanteras. Metod: Studien har en kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer använts som metod för insamlingen av empiri och har ett konstruktionistiskt synsätt. Empiri: Valet av fallstudieföretag gjordes utifrån deras servicefokuserade strategi och för att organisationen var tillräckligt stor för att passa studiens syfte. Empirin utgjordes av tio kvalitativa intervjuer varav sju stycken utfördes med butikschefer, en med regionchef och två från koncernledningen. Teoretiska perspektiv: Organisationskultur presenteras för att se hur det genom rekrytering och socialisation av medarbetare fungerar som ett styrinstrument. För att avgränsa ett bredare begrepp som organisationskultur lyfts servicekultur. Medarbetarskap avser hur ledaren arbetar med sin arbetsgrupp och anlägger på så sätt ett smalare perspektiv än servicekultur. Dessa perspektiv formas av varandra. Slutsatser: Fallstudieföretaget har en servicefokuserad strategi som butikschefen påverkar genom rekrytering, socialisation och användandet av styrinstrument. Dessa faktorer skapar i sin tur en servicekultur. Butikscheferna hanterar resultatorienterade faktorer från företaget och relationsorienterade faktorer från sina medarbetare genom tydlig kommunikation av butikens mål och uppmuntran av sina anställda.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)