"Vad är inkludering för dem?" En kvalitativ studie om hur lärare inkluderar elever med autismspektrumtillstånd och ADHD i idrott och hälsa på grundskolan

Detta är en Magister-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: I skollagen (SFS 2010: 800) står det att elever med behov av särskilt stöd ska ges detta. Detta behov kan bland annat bero på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) såsom autismspektrumtillstånd (AST) och attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Utmaningarna som NPF skapar kan bli problematiska i skolans värld. Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare inkluderar elever med AST och ADHD i undervisningen av idrott och hälsa på grundskolan. För att undersöka detta utfördes en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer tillsammans med fyra grundskollärare. Resultatet analyserades med hjälp av teorin om KASAM – känsla av sammanhang – som handlar om hur hanterbarhet, begriplighet och meningsfullhet kan leda till mindre stresspåslag hos en individ. Resultatet visar att de viktigaste komponenterna för att inkludera elever med AST och ADHD är trygghet, relationer, tydlighet, struktur och att resurser finns. Inkludering vinner alla på, bara tillräckligt med tid finns till förfogande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)