Stress hos pedagoger på förskolan : En kvantitativ tvärsnittsstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

Författare: Sandra Ulfves; Moa Olsson; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte & Frågeställning Studiens syfte är att ta reda på om stress bland pedagogerna på förskolan existerar och i vilken mängd. Studien undersöker även om det är någon skillnad på stressen beroende på om man är utbildad förskollärare eller barnskötare. Syftet med projektet är även att ge underlag för fortsatt forskning. Frågeställningarna är; I vilken utsträckning förekommer stress hos pedagoger på förskolan? Är det skillnad vad gäller stress beroende på vilken yrkestitel pedagogerna har? Finns det skillnader mellan yrkesgrupperna i självskattad stressrelaterad sjukskrivning? Metod Under en månads tid har enkäter samlats in där deltagarna i utbyte får tillgång till resultat och färdig uppsats vid intresse. I första hand kontaktades förskolor via mejl, därefter publicerades enkäten på en sluten Facebooksida vid namn förskoleupproret-information. Till sist publicerades enkäten på privata Facebook sidor och genom sist nämnda metod spreds enkäten snabbt och tillräckligt med data kunde samlas in. Enkäten bestod av 17 frågor i digitalt format (se bifogad bilaga 9.3). Från början var tanken att jämföra fyra olika yrkestitlar; förskollärare, barnskötare, fritidspedagog och annan yrkestitel som vikare. Då svarsfrekvensen hos fritidspedagoger och annat var väldigt låg valdes dessa kategorier att tas bort. Resultat Utifrån frågeställningarna visar resultatet att av de 73 personer som deltagit i studien var det 51 (70%) som svarade att det känner sig stressade på arbetet antingen alltid eller ofta. Resultatet visade ingen signifikant skillnad mellan de två grupperna då 25 (78%) av de 32 förskollärare som svarat på enkäten uppgivit att de ofta eller alltid känner sig stressade på arbetet och 26 (63%) av 41 barnskötare som svarat på enkäten uppgivit att deo fta eller alltid känner sig stressade på arbetet. Av alla deltagande, oavsett yrkestitel, var det 23 (32%) av de 73 stycken som svarat på enkäten som angivit att de någon gång varit sjukskrivna på grund av stress. Resultatet visade en signifikant skillnad i sjukskrivningar mellan yrkesgrupperna (p<0,05) då 14 (44%) av 32 förskollärare någon gång varitsjukskrivna och 9 (22%) av 41 av de deltagande barnskötarna. Slutsats Det resultat som framkommit i studien visar på både hög upplevd stress och sjukfrånvaro hos pedagoger på förskolor runt om i Sverige. För att det ska ske en förändring bör stressorerna på förskolor ses över, som till exempel ljudnivån på arbetsplatsen, barngruppens storlek samt balansen mellan krav och kontroll/resurser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)