Högläsningens påverkan för elevers läsförståelse

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Syftet med kunskapsöversikten är att genom en sammanställning av olika studier och artiklar få en inblick i vilka faktorer som gynnar elevers läsförståelse vid högläsning i årskurserna F-3. Vi har gjort en systematisk sökprocess i databaserna ERIC, SwePub och Uppsatser.se, följt av en kunskapsöversikt av de artiklar vi funnit vid de systematiska sökningarna i ovan angivna databaser. I resultatet redogör vi sedan för de faktorer, enligt artiklarna, som gynnar läsförståelsen genom högläsning. Dessa faktorer har vi valt att dela in i fem teman: lärarens roll, textval, arbetssätt, strukturerade samtal samt ordförråd och ordförståelse. Slutligen diskuteras kring att det är många olika faktorer som har en betydande roll för elevernas läsförståelse i samband med högläsningen i klassrummet. Det har noterats i vårt arbete att högläsningen vid många tillfällen inte var prioriterad i varken aktivitet eller tid. Det framkommer även i studien att ett stort engagemang och medvetenhet hos läraren i arbetet med högläsningsboken eller texten kan gynna elevernas läsförståelse och föra eleverna framåt i deras språkutveckling. Sist i forskningsöversikten beskrivs framtida forskning som kan vara aktuell att undersöka. Orsaker till att glappet har blivit större mellan de elever som presterar högt och lågt i läsförståelse är en aspekt som kan undersökas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)