Språklust- ett material för en lustfulld språkutveckling

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Författare: Paulina Jansson; Edwina Smiding; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Syftet med detta examensarbete är att belysa och analysera åtta förskollärares förhållningssätt och arbetsmetoder till Språklustmaterialet. Motivet att skriva om detta ämne är att bidra med en ökad insikt till Språklustmaterialet eftersom det inte finns någon tidigare forskning kring ämnet. Ett annat motiv var för att ge Språklustteamet en hjälp för att belysa hur Språklustmaterialet kan användas ute i förskoleverksamheten. I studien har intervjuer gjorts med åtta förskollärare från ett förskoleområde som arbetar specifikt med materialet Språklust. Deras utsagor kring arbetsmetoder och förhållningsätt gällande barns språkutveckling med Språklustmaterialet utgör studiens empiriska material. Materialet har analyserats och tolkats utifrån det sociokulturella perspektivet som innebär att barns lärande och utveckling sker i interaktion med andra människor. Det övergripande som framkommit ur resultatet var att förskollärarna talade om barnets ålder, språkliga nivå och mognad i relation till Språklustmaterialet. Fördelar och nackdelar med Språklustmaterialet har framkommit och visar på att de finns olika faktorer som påverkar användningen av Språklustmaterialet. Det övergripande som framkommit i studien är att faktorerna indikerar svårigheter med att omsätta Språklustmaterialet i förskolans verksamhet. Några faktorer var tiden, reflekterande kommunikation och miljön.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)