SPELAR DET NÅGON ROLL? En kvantitativ studie om studenters attityder till rollspel i högre utbildning

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Sammanfattning: Syfte: Studiens syfte är att undersöka erfarenheter av samt motivation och attityder till lärande för undervisningsmetoderna traditionell undervisning respektive rollspel. Studiens övergripande forskningsfråga lyder: Vad är studenters attityder till rollspel som undervisningsmetod inom högre utbildning? Teori: Studien utgick ifrån Starks (1998) typologisering av högre utbildning i analysen av skillnader mellan programstudenternas attityder till traditionell undervisning respektive rollspel som undervisningsmetoder i den högre utbildningen. Studiens perspektiv på lärande grundas i Bruners (1996) konstruktivistiska perspektiv på som utgår ifrån att studenten har större ansvar att delta som medkonstruktör i skapandet av kunskap. Lepper och Malones modell (1987) om intrinsikal motivation till lärande utgjorde studiens teoretiska grund för att undersöka programstudenternas motivation till lärande i högre utbildning. Metod: Kvantitativ studie med en surveydesign. Utifrån ett strategiskt urval delades enkätundersökning ut till studenter på ett universitet i Göteborg. Enkäten undersökte studenters erfarenheter av traditionell undervisning respektive rollspel, studenters motivation till lärande och studenters allmänna attityder till traditionell undervisning respektive rollspel som undervisningsmetod. Data bearbetades i statistikprogrammet SPSS. Resultat: I vår undersökning kom vi fram till att studenterna upplevt att traditionella undervisningsmetoder som mer vanligt förekommande jämfört med rollspel. En tendens var också att studenterna var något mer positiva till rollspel än traditionell undervisning. Vi fann vissa skillnader i attityder mellan studenternas inriktning. Resultatet visar även tendensen att motivation kan ha haft en påverkan på attityden till undervisningsmetoderna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)