Rastverksamhet : Ökar elevernas trygghet av rastverksamhet?

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Syfte Syftet till den valda studien är att undersöka om rastverksamheten kan bidra till ökad trygghet på skolgården hos eleverna. Metod I vår studie utgår vi ifrån en kvantitativ metod med ett positivistiskt perspektiv. För att få in den datainsamling som behövs till studien har vi använt oss av strukturerade observationer och intervjuer. Resultat Sammanfattningsvis visar studiens resultat att rastverksamhet erbjuder en variation av olika aktiviteter på skolgården. Utifrån observationer och intervjuer med informanten skapades det en uppfattning att skolgården upplevdes som en trygg miljö på denna skola. Trots att skolgården kändes trygg för eleverna förekom det konflikter som fritidsläraren behövde hantera, de hade sin grund i olika orsaker. Många konflikter kunde hanteras direkt i leksituationen, men ibland var det inte möjligt då det inte alltid fanns en pedagog tillgänglig ute på skolgården.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)