Handelns utveckling innebär nya strategier för fastighetsägare

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Fastigheter och byggande

Sammanfattning: Detta examensarbete utfördes med syftet att analysera hur det ändrade konsumentbeteendet kopplat till den ökade e-handel har påverkat det fysiska handelssegmentet och hur detta har en direkt inverkan på fastighetsägares strategier vad gäller investeringar och ägandebestånd av kommersiella fastigheter. Vidare utreds om detta kommer resultera i att fastighetsägare tvingas ta en större del i leveranskedjan samt hur fastighetsägare bör anpassa sina affärsstrategier för en vidare lönsamhet.  Med den ökade e-handeln som utgångspunkt står den fysiska handeln inför en stor utmaning. Allt fler fysiska handelsaktörer tvingas till konkurs på grund av en minskad omsättning medan e-handeln växer för varje år som går. Med den ökade e-handeln växer behovet av innovativa och tillgängliga logistiklösningar i citynära lägen för att tillgodose konsumenternas behov. Covid-19 pandemin har accelererat detta händelseförlopp och medfört en ökad press på fastighetsägare som tvingas följa utvecklingen och agera för en fortsatt lönsamhet i framtiden.  Med grund i vetenskaplig teori har hypotetiska strategier tagits fram och ställts mot branschens uttalanden, i form av semistrukturerade intervjuer, för att kunna analysera marknadens förhållande till teorin. Sammanfattningsvis har studien visat att handeln kommer ha en betydande roll i det framtida samhället, men det kommer krävas en strukturomvandling av denna i kombination med en integrerad och flexibel handels-och arbetsmiljö med innovativa handelskoncept såsom pop-ups och showrooms, smarta logistiklösningar och ett brett service-och tjänsteutbud.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)