Säkerhet vid vägarbete

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Lunds universitet/Trafik och väg

Sammanfattning: Vägar slits konstant och kräver konstant förbättringar och ombyggnationer. För att möjliggöra detta krävs personer som befinner sig ute på vägarna. Tekniken har gått framåt inom området trafiksäkerhet men skulle behöva förbättras ytterligare om vägarbetare ska vara säkra på sin arbetsplats. Även trafiken har förändrats över åren. Idag finns fler fordon på vägarna än aldrig förr. Bilarna är säkrare och inbjuder till en högre hastighet när de framförs med alla sina säkerhetssystem som delvis ger förarna en falsk trygghet. Genom en litteraturstudie, två enkätundersökningar och två platsbesök har information samlats in för att svara på frågorna hur en förare väljer hastighet, vilka hastighetsdämpande åtgärder som kan användas, hur märks ett vägarbete ut, hur rör sig vägarbetare på en vägarbetsplats, vad tycker vägarbetare om arbetssättet de använder sig av och vad tycker trafikanterna om vägarbetares arbetssätt. Resultatet av denna studie är att olika psykologiska faktorer ligger till grund för en förares beteende i trafiken. Även ålder påverkar beteendet. En rad olika hastighetsdämpande åtgärder används idag men trafikanter tycker att skyltning och gupp är de viktigaste och mest effektiva åtgärderna. Vägarbetare känner sig oroliga på sitt arbete men tycker att gupp är en bra åtgärd. Ett förslag till ytterligare åtgärd för att få fler trafikanter att hålla hastigheten vid vägarbeten var att förändra den juridiska betydelsen av skylten för rekommenderad högsta hastighet så att en hastighetsöverträdelse vid en sådan skylt kan bestraffas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)