Sociala hänsyn i offentlig entreprenadupphandling av utemiljöskötsel

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Sammanfattning: Examenarbetets mål är att försöka utreda hur sociala hänsyn tillämpas i Sverige och Europa och hur det användas inom upphandling av utemiljöskötsel. Genom att studera hur det ser ut i Europa och inom andra branscher har det framkommit att det finns utrymme och möjligheter att beakta sociala hänsyn och koppla sådana villkor till upphandling av olika typer av arbeten. Vid studierna av svenska förfrågningsmaterial inom utemiljöskötsel som publicerats på Visma TendSign under juli 2016 visade det sig att 7/14 beaktar sociala hänsyn vid upphandling av utemiljöskötsel. Om man jämför dessa exempel med de som finns från Europa kan man se dels att kraven inte är så långtgående som de kan vara i Europa och dels att majoriteten av de svenska exempel handlar om att beställaren anställer skolungdom, under sommarlovet, som entreprenören ska arbetsleda. Vid genomgång av styrsystemen AB/AMA och ABFF framkom att det finns utrymme inom systemen men inget utrymme eller rubrik särskilt avsatt för sociala hänsyn, förutom i AB/AMA i rubriken AFC/ AFD.346 Anställda. I litteraturen om ABFF nämndes sociala hänsyn inte. Trots att stödet för sociala hänsyn inte finns inom systemen har granskningen av förfrågningsmaterialet visat att det går. Dessutom visade det sig att fler använde ABFF och färre AB/AMA trots att AB/AMA har visat var sociala hänsyn kan finnas med. Intrycket är att tillämpningen av sociala hänsyn i Sverige och inom utemiljöbranschen går långsamt men är på gång

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)