Val av positioneringsstrategi i en radikal förändring - Två fallstudier i bokbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att, ur ett företagsperspektiv beskriva, förklara och analysera hur företags val av positioneringsstrategi påverkas av en radikal branschförändring. Målet är således att ur en processyn undersöka relationen mellan radikal förändring av branschförutsättningarna, det vill säga en form av extern påverkan, och positioneringsstrategier. Studien är genomförd som en kvalitativ multipel fallstudie på Akademibokhandelsgruppen AB och Bokia i Halmstad. Studiens resultat visar att lämpligt val av positioneringsstrategi är viktigt för att företag i en dynamisk bransch ska överleva. Det är inte bara företags strategival, utan även strategiutfallet som påverkas av en radikal förändring i en bransch. Det vi kunde utröna var att fysiska bokhandlare tvingades välja en tydligare strategi i och med den radikala förändringen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)