(O) Hållbar undervisning? : En studie om begreppet hållbar utveckling inom ämnena geografi och naturkunskap på gymnasieskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

Sammanfattning: Hållbar utveckling har på senare år fått en allt större roll i skolan. Främst har detta skett genom konceptet UHU -utbildning för hållbar utveckling, som ska prägla innehållet i utbildningen, men även sedan tre år tillbaka genom FN:s Agenda 2030. I Agenda 2030 lyfts FN:s globala mål fram, varav ett riktar sig till utbildning - att denna ska främja hållbar utveckling och möjliggöra hållbara livsstilar. Uppsatsen ämnar därför undersöka skillnader och likheter mellan två ämnen i gymnasieskolan, geografi och naturkunskap, när det kommer till vilka kunskaper de förmedlar angående hållbar utveckling. Detta för att se om de elever som inte läser geografi, eventuellt går miste om kunskap gällande hållbar utveckling. Undersökningen utfördes med hjälp av ämnesplaner och läroböcker, metoden som tillämpades var kvalitativ textanalys. Ännu en aspekt som togs in var huruvida läroböckerna gav möjlighet till utbildning om och för hållbar utveckling. Om syftar till att lära eleven om hållbar utveckling, medan för syftar till att påverka elevens livsstil. Analysen visade att geografi berör fler aspekter av hållbar utveckling, men främst håller sig till utbildning om hållbar utveckling. I naturkunskapen berörs istället färre aspekter, dessa gav dock i högre grad möjlighet till utbildning för hållbar utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)