Flerspråkighet i förskolan. Hur, vad och varför? : En litteraturstudie om flerspråkiga barns möjligheter till språkliga och kommunikativa färdigheter.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Syftet med litteraturstudien är att undersöka hur vardagsaktiviteter i svensk förskola kan gynna flerspråkiga barns framväxande av språkliga och kommunikativa färdigheter. Studien utgår från tre frågeställningar som efterfrågar hur, vad och varför pedagoger i svensk förskola arbetar med flerspråkiga barns språkliga och kommunikativa färdigheter som är både verbala samt icke verbala. Studien har utgått från två metoder, jämförande analys och sekundäranalys. Metoderna innebär att vetenskapliga artiklar har samlats in och analyserats utifrån likheter och skillnader. Vid analysen tillämpades den sociokulturella teorin som utgör den teoretiska ramen för litteraturstudien. Den sociokulturella teorin valdes då litteraturstudien fokuserar på samspel mellan individer och i olika miljöer. Den sociokulturella teorin är även en relativt öppen teoretisk ram med utrymme för ytterligare stödteorier. Artiklarna sammanställdes sedan i ett resultat i förhållande till studiens frågeställningar och syfte. Resultatet visar att det är viktigt att barns modersmål synliggörs i verksamheten, där pedagogen har en betydande roll att stärka barns språkliga och kommunikativa utveckling. Både rutinaktiviteter och leken är väsentliga faktorer för att barn ska få möjlighet att utveckla alla sina språk. Musikaktiviteter är en central del i studien som beskriver den möjlighet barn får till deltagande där språkkunskaperna inte utgör ett hinder. Trots att svenska är majoritetsspråket är det viktigt att uppmuntra de samtal som sker på ett annat språk än svenska.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)