Perspektiv på hälsa i idrott & hälsa : En jämförande textanalys av Sverige och Nordirland

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Sammanfattning: Syftet med denna C-uppsats är att undersöka och jämföra perspektiven på hälsa i läroplanerna i Sverige och Nordirland. Undersökningen är en jämförande textanalys av den svenska kursplanen för idrott och hälsa 1 och den nordirländska kursplanen för Physical Education i Key Stage 4. Analysen har genomförts utifrån ett patogent och salutogent perspektiv för att avgöra vilket perspektiv som är dominerande i de båda ämnesplanerna.                        Ämnesplanerna har behandlats genom textanalys där innehållet i materialet har analyserats. Även principen om att sortera, reducera och argumentera för en text har använts i studien.                       Resultatet visar att både Sveriges och Nordirlands ämnesplaner har ett starkt fokus på hälsa med liknande perspektiv. Båda läroplanerna har en patogen syn på innehåll och bedömning men ett salutogent perspektiv på hur lektionerna ska bedrivas för att uppnå en hälsosam undervisning. Det salutogena perspektivet blir dock en aning mer tydligt i den nordirländska ämnesplanen än den svenska då det bland annat står uttryckligen om de tre olika hälsobegreppen: fysisk, psykisk och social hälsa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)