Musiklärares digitala verktyg : en studie om musiklärares användande av digitala verktyg imusikundervisningen för funktionsnedsatta elever

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Författare: Tobias Hagström; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Musiklärares Digitala Verktyg – en studie om musiklärares användande av digitala verktyg i musikundervisning för funktionsnedsatta elever, av Tobias Hagström, är en studie inom ramen för Lärarprogrammet i ämnet musik vid Umeå universitet, Estetiska institutionen. Antal sidor 58. I denna undersökning intervjuar jag fem lärare på tre olika särskolor varav en kulturskola. Detta i syfte för att ta reda på hur informanterna använder sig av digitala verktyg i deras musikundervisning och få kunskaper om de digitala instrument som finns tillgängliga i musiksalen för funktionsnedsatta. Informanterna jag intervjuade har allt från ett års yrkeserfarenhet i ämnet till 34 års erfarenhet och det är endast två av dem som är utbildade musiklärare. Undersökningen är av kvalitativ art och består av semistrukturerade intervjuer. Vidare genomsyras studien ur ett sociokulturellt perspektiv där empirin grundar sig på utsagor och erfarenheter från de fem lärarna. I undersökningen framkommer det att lärarna uttrycker en önskan om utökade kunskaper vad gäller digitala verktyg samt utökad tid för att tillgodogöra sig detta. Alla informanter håller med om att digitala verktyg skulle vara ett bra komplement för att utveckla sina elever i ämnet, men att lärarens kunskaper och resurser i klassrummet är för dåliga. Undersökningen visar också att användandet av digitala verktyg kan skapa nya förutsättningar för musikskapande och samarbete och att teknologin möjliggör ett mer individanpassat musikskapande som motiverar fler elever. För att möjliggöra detta fullt ut krävs det att lärarna får vidare utbildning och resurser från skolledningen, något informanterna anser att de inte får. I undersökningen beskriver en av lärarna att hon upplever funktionsnedsatta som nerprioriterade i musikundervisningen. En oro informanterna beskriver i att använda digitala verktyg är om dessa redskap tar över undervisningen, är risken att utrymmet för ensemblespel och känslan i musiken som eleverna får från att spela ”riktiga instrument” tillsammans med andra minskar. För att citera en av informanterna:  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)