Afrika, en växande marknad : svenska företag etablerar sig i de afrikanska länderna

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Tidigare studier visar att Afrika är en växande marknad med möjligheter för svenska företag, men det är en marknad som innebär risker. De svenska företagen har idag en stark närvaro med ett gott rykte och bidrar med kunskap och kvalitet. Trots stora naturtillgångar och ekonomisk tillväxt råder en ojämn inkomstfördelning med fortsatt utbredd fattigdom och underutvecklad infrastruktur. De afrikanska ländernas egna företagare är en viktig del i deras ekonomiska tillväxt. För att skapa vidare utveckling bör de afrikanska ledarna ta större ansvar för den unga arbetskraften. Studiens syfte var att studera hur, var och varför svenska företag har etablerat sig på den afrikanska marknaden och se om och hur etableringen skiljer sig åt för de utvalda företagen. Studien ville även försöka ta reda på vilka ekonomiska och kulturella problem och framgångar etableringen inneburit och om ett socialt engagemang är viktigt för företagen. Huvudfrågorna var: Vilka marknadsföringsstrategier använder företagen, hur handskas de med kulturpåverkan och är socialt engagemang en möjlighet? Genom bland annat djupgående intervjuer med svenska företag har information samlats in om deras etableringar i Afrika. De marknadsföringsstrategier som huvudsakligen används är att anlita en lokalt etablerad återförsäljare, etablera ett dotterbolag eller ett tillfälligt projektkontor. Företagen är medvetna om kulturskillnaderna och det är viktigt för dem med en politisk stabilitet samt de ser ett stort värde i en lokal branschkompetens hos partnern och lokalbefolkningen. Idag blir det allt vanligare för företagen att delta i biståndsfinansierade projekt där lokala yrkesutbildningar startas i de afrikanska länderna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)