En glad och grön fasad : En komparativ semiotisk analys av hur VELO nationellt och globalt kommunicerar hållbarhet på Instagram.

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Denna studie undersöker huruvida snusvarumärket VELO som positionerar sig som hållbara förmedlar detta genom sin visuella kommunikation på Instagram. Syftet var att undersöka och jämföra hur VELO Sverige och VELO global kommunicerar hållbara budskap samt om hållbarhetsdiskursen är ett sätt för varumärket att legitimera sin verksamhet. Studien gjordes genom en komparativ bildanalys av VELOs två olika Instagramkonton. De analytiska verktygen som användes var denotation och konnotation samt Taylors budskapsstrategihjul. Resultatet visar att VELO-Sverige och VELO-globals kommunikation skiljer sig både i användning av sociala- och ekologiska element men även genom val av budskapsstrategier. VELO- Sverige förmedlar en ekologiskt hållbar image i form av naturelement, återvinning och skräphantering medan VELO-global förmedlar sociala fördelar som glädje och gemenskap. Slutsatsen av studien landade i att både det svenska och det globala kontot använder strategier som kan tolkas som greenwashing och därav överensstämmer inte varumärkets kommunikation ihop med deras uttalade varumärkeslöfte. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)