Kommunikationsstrategier för personlig marknadsföring på Instagram : En studie av Instagramfenomenet @yoga_girl
Sammanfattning: Denna uppsats är baserad på mitt intresse för Sociala medier och dess multipla funktion i dagens samhälle. Kommunikation, information och reklam sprids snabbt i de digitala kanalerna och används idag inte bara för privat bruk utan utgör även en ansenlig grund för marknadskommunikation. Kanalerna är därför idag en billig väg att driva marknadsföring via, både för privatpersoner och företag. Jag har i denna uppsats valt att titta närmare på hur man via en av dessa sociala medie-kanaler kan driva en framgångsrik personlig marknadsföring. Studien är avgränsad till att undersöka ett Instagramkonto, nämligen yoga_girl som idag är ett av Sveriges största Instagramkonton med 1,4 miljoner följare. Jag undersöker i uppsatsen olika bilder från Instagramkontot yoga_girl och utför utifrån materialet en kvantitativ analys tillsammans med en kvalitativ innehållsanalys. Den kvantitativa analysen behandlar trender i det publicerade bildmaterialet medan den kvalitativa innehållsanalysen utförs genom en semiotisk bildanalys för att på bästa sätt besvara min frågeställning. Uppsatsen utgår från det teoretiska ramverket som i huvudsak behandlar vetenskapliga artiklar och forskningslitteratur om sociala medier, personal branding, marknadsföring, äkthet och identitet. Resultatet påvisar en allmän trend i yoga_girls bildpublicering där hon använder sig av olika bildmiljöer och interaktionspersoner som skapar och driver fram både inspiration, motivation och identifikation för de personer som följer kontot. Dessa olika komponenter verkar vara det som driver yoga_girls framgångsrika personliga marknadsföring via onlinekommunikation på Instagram.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)