Specialpedagogen : den kompetente handledaren eller samtalspartnern eller...?

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Pedagogiska institutionen; Örebro universitet

Författare: Hallberg Lovisa; Helena Gannå-stålham; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning I inledningen till denna uppsats framkommer det att begreppet handledning är mångtydigt och svårdefinierat. Denna studie har kommit till genom vårt intresse av och insikt om handledning som ett värdefullt verktyg för förskolans och skolans pedagoger. Vi har också insett handledningens komplexitet. Specialpedagogens handledningsuppdrag finns inte preciserat i något dokument, vilket har till följd att handledningsbegreppet kan tolkas på många olika sätt. Vi har intervjuat några specialpedagoger med vidareutbildning i handledning. Syftet har varit att få en inblick i dessa specialpedagogers uppfattning både om specialpedagogiska programmets utbildning och vidareutbildningen i handledning, deras syn på handledning och dess syfte samt deras syn på den egna kompetensen som handledare. I avsnittet Bakgrund har vi för att försöka klargöra begreppet handledning tagit del av förordningar och kurslitteratur både från det specialpedagogiska programmets utbildning och från handledarutbildningen ”Grupphandledning – specialpedagogen och gruppen” samt Bladinis och Sahlins doktorsavhandlingar. Vi har genomfört kvalitativa intervjuer med sex specialpedagoger. Bland dessa råder en villrådighet beträffande specialpedagogens handledningsuppdrag. I diskussionsdelen framkommer vår tolkning att de intervjuade specialpedagogerna anser att de inte fått en tillräcklig kompetens att handleda från det specialpedagogiska programmets utbildning utan har känt sig tvungna att skaffa sig ytterligare handledningsutbildning. Av detta drar vi slutsatsen att delkursen i handledning på det specialpedagogiska programmet bör få större utrymme i utbildningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)