Laborativt arbete i matematikundervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Annette Sandberg; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Abstrakt Elever ska ges möjligheter att utveckla sin förtrogenhet för matematik genom att använda olika representationsformer. Eleverna ska sedan kunna visa sina kunskaper genom att resonera och beskriva hur de löser matematiska problem med hjälp av dessa representationsformer.  Syftet med denna studie är att undersöka om - och hur ett antal lärare använder laborativ matematik samt om de kan se att laborativt arbete leder till fördjupad förståelse för matematik hos eleverna.Studien utgår från teorierna learning by doing (att lära genom att göra) och scaffolding (stöttning) ur ett sociokulturellt perspektiv.De frågeställningar som studien utgår ifrån är:- Hur arbetar lärarna laborativt, vilket arbetssätt och vilket material används?- Kan lärarna se någon koppling mellan laborativt arbete och fördjupad förståelse för matematik? På vilket sätt kan de i så fall se denna koppling? För att få svar på min frågeställningar valde jag att intervjua fem lärare på olika skolor, men i samma kommun. I denna studie har jag använt semi-strukturerade intervjuer som metod för data-insamlingen. Som analysmodell använde jag kvalitativ innehållsanalys.  Slutsatsen av studien blev att de fem intervjuade lärarna använder laborativt arbete och konkreta material som ett komplement till det valda läromedlet. Resultatet visar att respondenterna främst använder konkreta material till de elever som uppvisar svårigheter.Genom att ta fram konkret material ansåg lärarna att de kunde se en fördjupad förståelse för matematik hos eleverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)