UPPLEVELSER AV ATT VARA NYUTEXAMINERAD SJUKSKÖTERSKA. En litteraturöversikt

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Bakgrund: Efter tre års utbildning på sjuksköterskeprogrammet erhålls yrkesexamen och sjuksköterskelegitimation. Detta innebär en förändring i livet och för många upplevs det som en chock att arbeta självständigt. Sjuksköterskan har en viktig funktion inom hälso- och sjukvården där omvårdnaden är det främsta ansvaret. Sjuksköterskan ska se till patientens behov, problem, risk och resurs. Sjuksköterskan är arbetsledare i vårdteamet och ansvarar för delegering och prioritering av arbetsuppgifter. Ett flertal lagar, författningar och riktlinjer finns att efterfölja som sjuksköterska och övrig vårdpersonal. Det har blivit mer vanligt att arbetssituationen inom hälso- och sjukvården präglas av överbeläggningar och underbemanning, vilket resulterar i att stress och sjukskrivningar ökar hos personalen. Syftet är att belysa nyutexaminerade sjuksköterskors upplevelser under de två första åren i yrkeslivet. Metoden är en litteraturöversikt av 11 vetenskapliga artiklar. Av dessa var 10 kvalitativa artiklar och en artikel var både kvantitativ och kvalitativ. Innehållet granskades och analysen genererade fem teman och åtta subteman. Resultatet presenterades utifrån “Förväntningar och mötet med verksamheten”, “Att stå på egna ben som omvårdnadsansvarig”, “Upplevelser av stress och oro”, “Kompetens och skicklighet med tiden” samt “Upplevelser av stöd”. Det upplevdes utmanande att komma ut i verksamheten som nyutexaminerad sjuksköterska. Stress, oro och frustration var vanliga känslor i början. Efter en tid utvecklades förmågor och kompetens, och självförtroendet växte. Huruvida introduktionsprogram och handledning fungerat som stöd var individuellt, men gemensamt var att en väl fungerande introduktion var värdefullt. Slutsats: Behovet av stöd och support under första tiden är viktig för nyutexaminerade sjuksköterskor. Närvarande och stöttande kollegor, fungerande handledning och välutformat introduktionsprogram visade sig fungera som bra verktyg. Inför anställning är det viktigt att ta reda på det organisatoriska stöd som arbetsplatsen erbjuder, samt hur arbetsklimatet är, för att underlätta och möjliggöra för en god första tid som sjuksköterska.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)