Aggressivt beteende : Pedagogers syn på barn som uppvisar aggressivt beteende

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: Stigenhag, Eva. Strandberg, Pia. & Svensson, Ewa. (2005). Aggressivt beteende. Pedagogers syn på barn som uppvisar aggressivt beteende. (Aggressive behavior. How teachers look at children who demonstrate aggressive behavior). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogisk påbyggnadsutbildning, Lärarutbildningen, Malmö högskola.Syftet med följande arbete är att problematisera begreppet ”aggressivt beteende” när pedagoger möter beteendet bland barn i förskola och skola. Arbetet behandlar pedagogers syn på och förhållningssätt till barn som uppvisar aggressivt beteende. Arbetet tar också upp orsaker till aggressivt beteende och olika vägar att bemöta det.Arbetet ger en översikt av olika författares slutsatser angående orsaker till aggressivt beteende och möjliga vägar att bemöta och reducera aggressivt beteende. Genom djupintervjuer med femton pedagoger vill vi belysa pedagogers syn på barn som uppvisar aggressivt beteende och hur de går till väga för att bemöta det. Resultaten visar att aggressivt beteende orsakas av sociala, kulturella, ekonomiska och psykologiska betingelser och att det till största delen är ett inlärt beteende. I vår undersökning får vi fram att antalet barn som uppvisar aggressivt beteende ej har ökat, men att yttringarna av det aggressiva beteendet har blivit hårdare. Barn som uppvisar aggressivt beteende påverkar verksamheten i förskola och skola starkt och pedagogerna efterlyser fortbildning och stöd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)