Sveriges framväxt till ett modernt land: en studie av historiebruket i svenska läroböcker 1950-2008.

Detta är en C-uppsats från

Författare: Leif Wallsby; Kalle Bäck; [2010]

Nyckelord: Sverige; historia; historiebruk; historiografi; po;

Sammanfattning: Sammanfattning: Syftet med det här arbetet är att studera hur läroböcker i historia pågymnasiet skildrar framväxten av det moderna Sverige - hur de framställer orsaker ochförklaringar till att Sverige idag är ett modernt land med god social och ekonomisktrygghet. Arbetet undersöker i vilken mån förändringar i läroböckernas förklaringar ochskildringar av det moderna Sveriges framväxt kan kopplas till förändringar i det politiskaklimatet eller styret i landet under den aktuella perioden. Studien omfattar läroböcker förgymnasiet mellan 1950 och 008. Arbetet grundar sig i den senaste forskningen kringhistoriebruk och historiografi – studiet av historieskrivningen i sig. Metodmässigt somtillämpats är textanalys av 1 läroböcker i historia för gymnasiet, fördelade över perioden1950-008. Några huvudlinjer i resultatet kan skönjas, då de olika perioderna uppvisarskillnader ifråga om författarnas syn på ekonomisk utveckling, sociala reformer ochdemokratisering. Här fanns tydliga skillnader, medan kopplingen till kontexten är osäker– skillnaden kan ibland vara större mellan olika författare än mellan perioder. Skillnaderöver tid finns dock ifråga om vilka faktorer som tillskrivs störst förklaringsvärde för attförstå utvecklingen. Historieskrivning, bruket av historia och historiemedvetande ärrelevant att studera för att förstå varför en viss uppfattning om det förflutna visar sig. Detfinns alltså en didaktisk poäng i att förhålla sig kritiskt till exempelvis läromedel och dessinnehåll.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)