"Tror du kapten Haddock kommer slå sig när det rasar?" : En studie över hur en grupp 4-6 åringars empatiförmåga uttrycks i samspel med varandra

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie har varit att få förståelse för hur en grupp 4-6 åringars empatiska förmåga kan ta sig uttryck i samspel med varandra. Detta har gjorts genom kvalitativa observationer av barnen i förskolans verksamhet. Metoden har inspirerats av ett hermeneutiskt perspektiv där det gjorts en ansats att tolka och förstå barnens empatiska uttryck ur deras perspektiv. Det insamlade materialet har tolkats och sorterats och resulterat i tre huvudområden; Andras väl, Rättigheter och Etiska konflikter. Innehållet i dessa teman utgörs av barnens förmåga att visa omtanke för varandra, stötta varandra, värna om egna och andras rättigheter, handla för sin egen vinning samt att hantera etiska konflikter där olika värden kolliderar. Barnen har således gett uttryck för empatisk förmåga på en mängd varierande sätt. Studiens resultat bekräftar och styrker tidigare forskning angående barns empatiska uttryck.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)