Strategisk kommunikation, engagemang och interaktion : En jämförande studie mellan tre företags kommunikativa strategier på Facebook

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Strategisk kommunikation har förändrats i och med sociala medier eftersom att den traditionella kommunikationsprocessen utvecklats. Tidigare har organisationer varit sändare av kommunikation medan målgrupper har varit mottagare och sociala medier har möjliggjort enklare och snabbare interaktion. I sociala medier kan mottagare av budskap bli deltagare i kommunikationsprocesser genom att reagera och kommentera på företags kommunikation. Denna deltagarkultur ställer nya krav på företag i deras kommunikativa strategi. Genom att interagera med målgrupper upprätthålls goda relationer och detta är en viktig anpassning som företag behöver anamma. För att nå ut med strategiska budskap i den höga konkurrensen på sociala medier är det viktigt att skapa engagemang till och mellan målgrupper. Tre svenska livsmedelskedjor, Ica, Coop och Willys, har undersökts i den här studien. Med kvantitativ innehållsanalys mättes och jämfördes innehållskategorier i företagens mest uppmärksammade Facebookinlägg år 2017 med tillhörande kommentarsfält. Kommentarerna som mättes var de mest relevanta, detta för att på bästa sätt karaktärisera företagens målgrupper eller publics engagemang och reaktioner. Resultatet från studien visar att samtliga företag har en bra strategi för att skapa engagemang bland publics. Ica och Willys lyckas skapa störst uppmärksamhet med sina budskap vad gäller antal kommentarer och gilla-markeringar. Samtidigt visar resultatet att samtliga företag i låg utsträckning följer upp publics deltagande. Enkelriktad kommunikation är företagens huvudsakliga kommunikationsstrategi eftersom att de sprider information utan att interagera med sina målgrupper. Resultatet visar att företagen behöver tillämpa en mer interaktiv kommunikativ strategi med publics på Facebook. Företagens inlägg får dock spridning genom att företagen får publics att reagera på och kommentera inläggen, detta visar på en anpassning till Facebook som kommunikationskanal. Resultatet från studien visar att en effektiv strategi för att skapa engagemang är att uppmana publics till interaktion.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)