Verksamma floristers syn på vilka kunskaper och kompetenser som leder till anställningsbarhet inom floristyrket

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Utbildningsvetenskap

Författare: Hanna Roxberg; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka vad verksamma florister har för syn på anställningsbarhet inom yrket. Som förberedelse till studien har jag tagit del av tidigare forskning om anställningsbarhet, kvalitetsarbete inom gymnasieskolans yrkesprogram, en avhandling om bedömning av yrkeskompetens samt andra studentarbeten. Studien har genomförts med kvalitativ forskningsmetod genom semistrukturerade intervjuer av fem yrkesverksamma florister. Datamaterialet har bearbetats genom tematisk analys och är analyserad ur ett sociokulturellt perspektiv. Tolkningarna är gjorda med inspiration ur hermeneutiken. De tre mest framträdande teman i min analys rubricerar jag som: Floristens behov av kunskap och kompetens, Nyutexaminerad- men anställningsbar? En förändrad bransch. I resultatet framkom att de intervjuade floristerna i studien anser att de egenskaper som leder till anställningsbarhet i floristyrket främst är relaterade till social kompetens, att man fungerar bra i både arbetsgruppen och med kunder samt att man anpassar sig till normer och regler inom praxisgemenskapen. Floristen bör därutöver ha goda yrkeskunskaper samt allmänna "omkring-kunskaper" i språk och matematik. De sociala förmågorna är viktigare än att ha en hög formell utbildning med yrkesbevis och gesällbrev när floristerna nyanställer. Nyutexaminerade florister uppfyller i allmänhet inte de intervjuade floristernas (handledarnas) krav på anställningsbarhet. Detta p.g.a. att de saknar eller inte har tillägnat sig en yrkesidentitet där de inte har utvecklat sina sociala och kommunikativa förmågor, eller kan praktisera teorin. Det kan enligt det sociokulturella perspektivet bero på omognad och oerfarenhet hos den unga floristen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)