Individuell korrigerande återkoppling på andraspråksuttal : En jämförelse mellan implicit och explicit återkoppling

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: I denna studie undersöks effekterna av individuell återkoppling på uttalet hos andraspråksinlärare. Syftet med studien är att ta reda på om den explicita och korrigerande återkopplingen på ett effektivt sätt kan komplettera den implicita som är den som till störst del används i skolorna. Mer specifikt är syftet att undersöka effekterna av de båda återkopplingssätten och jämföra dem åt samt få svar på hur olika slags fel påverkas av återkoppling. Ett annat syfte är att undersöka elevernas egna upplevelser av återkoppling.  Min metod har varit att ge 15 andraspråksinlärare i årskurs 7–9 både implicit och explicit återkoppling vid läsning av text samt enstaka ord. Därefter har jag intervjuat samtliga elever. Mitt material har tolkats utifrån tidigare forskning som genomgående pekar på att återkoppling är positivt för uttalsutvecklingen och huvudsakligen mot att det är den explicita återkopplingen som är den mest positiva. Mina resultat överensstämmer med tidigare forskning. Den explicita återkopplingen ger större effekt och högre förståelighet hos eleverna. Förbättringar görs inom samtliga tre nivåer segmentell nivå, stavelsenivå och prosodisk nivå. En jämförelse av återkopplingssätt visar att de prosodiska felen minskar i något högre grad efter den explicita återkopplingen.  Samtliga elever i min studie ser återkoppling som något positivt som de önskar mer av. Genomgående är det den explicita återkopplingen som uppskattas mest och som till och med efterfrågas av eleverna själva.  Slutsatsen blir att återkoppling är gynnsamt för uttalsutvecklingen och att implicit återkoppling ofta behöver kompletteras med explicita förklaringar för att eleverna ska veta hur de ska göra för att korrigera sina uttalsfel. Prosodiska fel förefaller i något högre utsträckning kräva explicita förklaringar. Uttalsundervisning är på så sätt inte något som ska bortprioriteras i undervisningen i svenska som andraspråk. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)