Nu har barnen fri lek : En kvalitativ studie om pedagogens ansvar vid den fria leken i förskolan ur ett pedagogperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för kommunikation och information

Sammanfattning: Studier visar att leken i förskolan har en stor betydelse för barnens utveckling. Pedagogens ansvar för barnens sociala samspel betonas i förskolans läroplan. Därför valde vi att genomföra vår studie med syftet att ta reda på och belysa pedagogers syn på den fria leken i förskolans verksamhet i relation till pedagogens ansvar. Studien avgränsades till synen på den egna rollen i barnens fria lek samt hur pedagogerna påverkar barnens fria lek och därmed deras utvecklingsmöjligheter ur ett pedagogperspektiv. Vi har också haft som utgångspunkt att undersöka vilka konsekvenser verksamhetens organisation får för den fria leken och barnens utveckling enligt pedagogerna. Vi har använt oss utav en kvalitativ metod med strukturerade gruppintervjuer samt öppna kvalitativa enkäter för att få fram pedagogers syn på den fria leken i förskolan i relation till pedagogens ansvar. Sammanlagt intervjuades sex pedagoger och sju pedagoger svarade på enkäter. Urvalet är ifrån tre olika kommuner i Västra Götaland. I vår analys fick vi bland annat fram att pedagogerna anser att de har en viktig roll i barnens lek, dock påverkas leken av alla rutiner som existerar samt övriga arbetsuppgifter de har. I diskussionskapitlet reflekterar vi över ekonomins påverkan hos pedagogerna och deras val av utformningen av miljön i förskoleverksamheterna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)