Google ser dig : En kvalitativ studie av internetanvändares medvetenhet och åsikter om filterbubblor

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för informatik och media

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka internetanvändares medvetenhet och åsikter om filterbubblor på sökmotorn Google. Undersökningens frågeställning är: Vad har internetanvändare för tankar och förhållningssätt till filterbubblor som skapas på Google? Studien är avgränsad till studenter vid Uppsala Universitet. Det är en population som kan förmodas vara storkonsumenter av information via sökmotorer. En stor majoritet av respondenterna menade också att Google var ett viktigt hjälpmedel i studier och vardag. För genomförandet av undersökningen användes en kvalitativ metod med fokusgrupper. 17 respondenter i fyra grupper fick diskutera medvetenhet, åsikter och uppfattningar om filterbubblor och informationsinhämtning som sker via Google. Som teoretisk vägledning användes sex olika samhällsvetenskapliga teorier mot vilka det empiriska materialet prövades. Resultatet från undersökningen visar att en majoritet av respondenterna inte var medvetna om den filtrering av informationen som sker på Google och därmed skapar filterbubblor. När respondenterna vid intervjuerna blev informerade om filterbubblor och dess effekter framkom olika uppfattningar och åsikter. Många respondenter uttryckte oro för effekterna av avskärmningen från information och utbyte med andra användare som bubblorna medför. Andra respondenter ansåg att så länge det inte medförde några negativa effekter i användandet av söktjänsten var det inget problem. Avskärmningen som filterbubblor skapar kan begränsa internetanvändares exponering för ”ny” information. Detta kan innebära en risk att människors tillgång till fri och icke styrd information manipuleras av kommersiella intressen. Detta lyfts fram i studiens analys med en teoretisk anknytning till Habermas inflytelserika arbeten om den publika sfären. Ett problem i det sammanhanget, som lyfts fram i forskning, är att filterbubblor kan komma att motsäga fundamentala demokratiska informationsprinciper. Resultatet visar därmed att filterbubblor fungerar som en slags grindvakt för internetanvändarens tillgång till information på Google. Med andra ord har en förändring skett där de “nya” nätbaserade grindvakterna saknar den mänskliga faktor som traditionella mediers grindvakter hade och som styrdes av transparanta värderingar. Respondenterna menade slutligen att Google bör vara mer transparant om problematiken med filterbubblor för att stärka sitt förtroende bland användarna. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)