Födelsemånadens betydelse för framgång i ordavkodning: En kvantitativ undersökning i år 1 och 3

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Sammanfattning: I den svenska skolan börjar barnen på höstterminen när de fyller 7 år, vilket betyder att det kan skilja nästan ett helt år mellan eleverna. I internationell forskning har det påvisats att yngre elever i viss mån lyckas sämre än sina klasskamrater. Denna studie syftade till att undersöka om födelsemånad påverkade svenska elevers studieresultat i ordavkodning i åk 1 och 3. Undersökningen syftade även till att ta reda på om resultaten i ordavkodningen visade likande tendenser i årskurs 3. Urvalet bestod av totalt 637 elever som kom från 8 st olika skolor med likvärdigt upptagningsområde. För att få ett rättvist resultat valdes screeningstest Ord & Bild, Bild & Ord av Olofsson och Söderberg Juhlander (2013) som är ett stabilt och välbeprövat test. Testet genomfördes på två minuter och eleverna instruerades av oss som testledare. Testpoängen överfördes sedan till en stanine-skala. Testresultaten utifrån staninevärdet behandlades kvantitativt. Resultatet visar att det  förekommer en födelsedagseffekt. Elever i årskurs 1 födda januari-juni fick ett bättre staninevärde än de barnen som är födda juli-december. I årskurs 3 påvisades ett likvärdigt resultat. Andra viktiga faktorer som påverkar elevers studieresultat är hur lärarna kan anpassa och motivera skolomogna elever som är födda sent på året för att inte få en dålig självbild och tappa tilltro till sin förmåga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)