Högläsning i förskolan : En studie om förskollärares uppfattningar och erfarenheter om högläsning som ett pedagogiskt verktyg i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka vad några förskollärare har för uppfattningar och erfarenheter på högläsning i förskolan som ett pedagogiskt verktyg. Denna studie var en intervjustudie där nio förskollärare deltog. Resultatet visade att förskollärarna i studien uppfattade högläsning i förskolan som ett viktigt redskap för barns språkliga utveckling. Högläsning sågs som ett språkligt verktyg för barnen som fick höra på ett varierat språk och läran om att kunna skaffa egna uppfattningar ur en högläsnings situation, vilket främjar fantasin. Utöver den språkliga aspekten så hade förskollärarna erfarenheter om hur högläsning kan vara ett tillfälle i att få relationen mellan vuxen-barn att växa samt att det sågs som en trivsam och lugn aktivitet. Det framkom även vissa skillnader på hur förskollärarna såg på tillgängligheten till litteraturen, ifall litteraturen skulle vara åtkomlig för barnen eller ej.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)