Tillgång till medicinskt stöd på svenska idrottsgymnasium

Detta är en Master-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Sammanfattning: Bakgrund:  Idag erbjuds idrottsutbildning på runt 200 skolor i Sverige för elever som vill kombinera sina gymnasiestudier med elitsatsning inom sin idrott. Aktuell forskning visar en hög prevalens av skador hos unga elitsatsande idrottare samt att skador är en av de vanligaste orsakerna till att unga slutar med sin idrott. Medicinskt stöd på idrottsgymnasium kan minska konsekvenserna av att vara skadad samt förebygga nya skador och det är därför motiverat att dessa skolor har tillgång till detta. Syftet med denna studie var att undersöka tillgång till medicinskt stöd vid riksidrottsgymnasium (RIG) och nationellt godkända idrottsutbildningar (NIU) i Sverige.  Metod Studien genomfördes med en tvärsnittsdesign och omfattade RIG och NIU i Sverige. Data samlades in genom rektor eller annan ansvarig som besvarade en webbaserad enkät på uppdrag av skolan. Totalt bjöds 180 skolor in att delta i studien varav 86 besvarade enkäten och inkluderades i studien. Datainsamling pågick under perioden 211122–220204. Statistisk analys gjordes med Fisher exact test och Chi-square test för att jämföra tillgång till medicinskt stöd på RIG och NIU. P-värde ≤ 0,05 valdes som statistiskt signifikant. Resultat Av de 86 skolor som svarade på enkäten hade 73% tillgång till medicinskt stöd och 52% hade tillgång till fysioterapeut.  Det förelåg ingen skillnad gällande medicinskt stöd mellan de som endast erbjuder RIG och endast NIU (p=0,554). Det fanns 35 olika idrotter på de skolor som deltog i studien. Följande professioner fanns representerade på skolorna: fysioterapeut, sjuksköterska, läkare, psykolog, kurator och dietist.  Konklusion Denna studie visar att majoriteten (71%) av skolorna som erbjuder idrottsutbildning i Sverige tillgång till medicinskt stöd men endast hälften (52%) hade tillgång till fysioterapeut. Det behövs mer samlad information om vilka skolor som erbjuder idrottsutbildning samt fler studier för att utvärdera vilken betydelse medicinskt stöd har för elevernas hälsa och risken för skador. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)