Konsumenters användande av OMNI-kanaler : En studie om högengagemangsprodukter och lågengagemangsprodukter kopplat till OMNI-kanaler

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Sammanfattning: OMNI-kanaler är ett ständigt växande fenomen som är nytt för både forskarvärlden samt näringslivet. I takt med att ny teknologi utvecklas och förändras möjliggörs nya sätt att konsumera. I dagsläget har vi människor tillgång till en oerhörd stor mängd information vilket OMNI-kanaler tar tillvara på. Tidigare forskning har haft ett större fokus utifrån ett företagsperspektiv. Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen och förståelsen kring den utvalda konsumentgruppens tankesätt samt handlingar när det kommer till användandet av OMNI-kanaler. Detta görs genom att studera köpprocessen och hur den påverkar den utvalda konsumentgruppen vid köp av högengagemangsprodukter och lågengagemangsprodukter. Likaså kommer arbetet skapa en mer ingående förståelse hur konsumentgruppen ser på och använder sig av den nya och växande försäljningskanalen mobilapplikationer som kan vara en del i en OMNI-kanal. Detta har gjorts genom att genomföra en undersökning där sex konsumenter har intervjuats kring deras förhållningssätt till detta. Resultatet från empirin har analyserats med hjälp av den teoretiska referensramen vilket har gett upphov till flera slutsatser. Det som framkommit från denna studie är att den utvalda konsumentgruppen föredrar användandet av OMNI-kanaler i köpprocessen vid högengagemangsprodukter jämfört med lågengagemangsprodukter. Likaså går det att se att den utvalda konsumentgruppen föredrar att använda mobilapplikationer i dagsläget som ett informationsverktyg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)