Intensivvårdssjuksköterskors erfarenheter av kommunikation med patienter som vårdas på intensivvårdsavdelning - En intervjustudie

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Bakgrund: Att kommunicera och att vårda personcentrerat på en intensivvårdsavdelning ställer höga krav på sjuksköterskan då patienten ofta har begränsade möjligheter att förmedla sig och att ta in information på grund av respiratorbehandling och läkemedel. Syfte: Att beskriva intensivvårdssjuksköterskors erfarenheter av kommunikation med patienter som vårdas på intensivvårdsavdelning. Metod: En kvalitativ intervjustudie gjordes. Analys och bearbetning gjordes med hjälp av innehållsanalys. Resultat: Ett tema framkom – Med professionalism och ett personcenterat förhållningssätt balanserar intensivvårdssjuksköterskan möjligheter och hinder i kommunikationen med patienten. Temat delades upp i fyra kategorier och tolv subkategorier. Slutsats: Personcentrerad vård och informatik är centralt i resultatet. Det är av stor vikt att intensivvårdsavdelningar organiserar arbetet på ett optimalt sätt så att intensivvårdssjuksköterskorna får tid och möjlighet att använda sin kompetens fullt ut.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)