Kooperativt lärande inom matematikundervisning
Sammanfattning: I denna kunskapsöversikt har vi sammanställt forskning som belyser både positiva och negativa aspekter med kooperativt lärande inom matematikämnet. Vi har bland annat lyft fram studier som visar hur arbetsformen påverkar elevers akademiska förmåga samt deras motivation, kommunikation och inställning. Metoden som använts är artikelsökning i databaserna ERIC, Libsearch, ERC och Swepub med hjälp av ämnesrelevanta nyckelord. Resultaten av sökprocessen gav ett flertal artiklar med olika perspektiv på kooperativt lärande, de har kategoriserats i tre delar och redovisats separat. En del som behandlar elevers akademiska prestationer, en del som behandlar elevers inställning och förståelse samt en del där utmaningar med kooperativt lärande lyfts fram. Slutsatsen är att kooperativt lärande har visat sig ha en positiv inverkan på elevers resultat i matematik både vad gäller akademiska prestationer, ökad förståelse och sociala förmågor. De utmaningar vi identifierat som vanligast förekommande är elever som inte bidrar till grupparbetet, och att kooperativt lärande inledningsvis kan vara mer tidskrävande både för lärare och elever då det kräver en del förberedelser.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)